1825. De Vergeten Ramp

"Het is de nacht van 3 op 4 februari 1825. Vanaf de Doornspijker dijk kijkt Rein Jansen Pap peinzend naar de Zuiderzee vlak bij zijn huis. In de gierende noordwestenwind staan de Elburger vissers op de wallen van de stad te kijken naar het steigende water dat stijgt en stijgt. Steeds zwarter wordt het rondom de stad…

Met een donderend geraas slaat het water door de middeleeuwse kerkmuur. De Sint Ludgeruskerk keek eeuwenlang trots uit over de Zuiderzee en het land dat aan de zee grenst. Klotsend banen de golven zich een weg door het oude kerkinterieur. Door niets en niemand tegen te houden."

Het drama dat hierboven beschreven staat komt tot leven in het theaterstuk 1825. de vergeten ramp. Op grondgebied van de zwaarst getroffen gemeente Doornspijk in de provincie Gelderland waant het publiek zich een avond lang in het negentiende-eeuwse Doornspijk. Je wordt meegenomen in de verschrikkelijke stormnacht. Van terugtrekkend water en een aanzwellende noordwesterwind, tot het springtij dat ervoor zorgt dat het zoute water de dijken en huizen rond de Zuiderzeekust overspoelt. Een drama waarin hoop en liefde de hoofdrol spelen. Er is stilte voor de storm… is er hoop na de storm?

Stichting 8081 en het Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe (SNWV) nemen je mee naar de ramp, die zich tweehonderd jaar eerder afspeelde.

Het theaterstuk draait om helden en slachtoffers uit de watersnood van 1825. De karakters zijn gebaseerd op mensen die echt hebben geleefd en de ramp hebben meegemaakt. Hun belevenissen worden gereconstrueerd op basis van archiefstukken uit de collectie van het Streekarchivariaat Noordwest Veluwe.

Stichting 8081 en SNWV willen met het theaterproject ‘1825, de vergeten ramp’ de historische (en klimatologische) kennis van de negentiende-eeuwse Zuiderzeekust in de Noordwest-Veluwe bevorderen. Dat doen we door een koppeling te maken tussen de sporen in het cultuurhistorische landschap met de primaire bronnen in onze collectie en deze verwerken in de theaterproductie.

Het theaterproject maakt deel uit van een reeks aan publieksactiviteiten, die plaatsvinden in 2025. Daarover vindt je binnenkort meer informatie op www.snwv.nl.